Ik heb een vriend en die heet Pepijn en toen ik nog alleen maar naar The Smiths luisterde luisterde Pepijn naar Hip Hop. Hij had platen van o.a. Ice-T, LL Cool J en Schoolly D. Toen hij later ook zijn collectie uitbreidde met de Beastie Boys, Eric B. en Rakim en Public Enemy begon ik ook aan te haken.
Toen in 1987 Public Enemy, Eric B & Rakim, LL Cool J en de Beastie Boys voor de eerste keer naar Nederland kwamen voor een concert in de Jaap Edenhal in Amsterdam gingen Pepijn, ik en nog een paar vrienden daar heen. Het zou qua heftigheid minstens een herhaling worden van het historische concert dat de Stones gaven in het Kurhaus. Al was het volgens menig journalist zelfs ook mogelijk dat er van de Jaap Edenhal misschien wel heel Amsterdam de volgende morgen slecht een rokende puinhoop over was.
Nou het was erg tof maar zo heftig werd het niet. Het was enorm gaaf om al die rappers die je alleen van de plaat kende en waar we vaak nog nooit bewegend beeld hadden gezien te zien optreden maar buiten dat iedere witneus die braaf een kaartje had gekocht blij was als hij binnen was omdat heel Amsterdam Zuidoost het op hun tickets had voorzien, was het eigenlijk een gewoon concert.
In die tijd wisten we niets van Hip-hop en de historie er van. Het kwam uit Amerika en uit New York, en later uit Los Angeles, maar dat was het wel zo’n beetje. Waar de samples vandaan kwamen waarom mensen zich zo kleedde en waarom iedereen zo veel boosheid had in hun muziek, wij hadden werkelijk geen idee. Dat er nog vele rappers voor de rappers waar wij naar luisterde waren geweest wisten wij ook niet. Je had natuurlijk wel Rappers Delight gehad maar dat was net zo ‘street’ als MC Miker G & DJ Sven met hun Holiday Rap.
Door Hip-Hop Evolution weet ik nu wat de belangrijke rappers waren voor mijn eerdere genoemde helden. Bovendien weet ik nu ook wie het scratchen heeft uitgevonden en de eerste breakbeats maakte. Ik vond vooral aflevering 1 en 2 het meest interessant omdat die vooral gingen over de tijd voor dat ik mijn eerste rapplaat kocht en waarvan ik dus eigenlijk niet zo veel wist.
De serie is te vinden op Netflix en als je gaat kijken let vooral op de gave animaties die in deze serie zitten. Laten we de maker, Shadrach Kabango, vergeven dat hij bij een fragment van het ontstaan van Public Enemy “Fight The Power” laat horen, een nummer dat pas 2,5 jaar na hun eerste album Yo! Bum Rush the Show verscheen…